ΤΗΛΕ-ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

 
 

Ο μόνος Κριτής της “επιστημονικής αλήθειας” είναι το πείραμα...


Μετά από 2500 χρόνια επιστημονικής δραστηριότητας οι σύγχρονες Φυσικές Θεωρίες περιγράφουν τον Κόσμο που μας περιβάλει με εντυπωσιακή ακρίβεια ενώ οι τεχνολογικές εφαρμογές της γνώσης μας αναφορικά με την δόμηση, τις θεμελιώδεις αλληλεπιδράσεις και την συμπεριφορά της ύλης, έχουν συμβάλει σε καταιγιστικές εξελίξεις στον Ανθρώπινο Πολιτισμό. Η έρευνα για νέα γνώση, για την απάντηση σε ερωτήματα που μέχρι χθες τα αντιμετωπίζαμε με δέος αλλά επίσης για νέες εφαρμογές και νέες τεχνολογικές ανακαλύψεις, συνεχίζεται αέναα. Ωστόσο, παρά την εφευρετικότητα του επιστήμονα και τις ευφυείς θεωρίες που αναπτύσσει για να περιγράψει πολύπλοκα φαινόμενα, ανάγοντας τα σε θεμελιώδεις αρχές, παραμένει “υπόλογος στην αντικειμενική πραγματικότητα”, δηλαδή μόνο το πείραμα και η παρατήρηση μπορεί να εγγυηθεί την αξιοπιστία της Φυσικής Επιστήμης.


Ο Στόχος

Τα σύγχρονα πειράματα Φυσικής, εκεί που οι αντιλήψεις μας και τα όρια της γνώσης μας για την συμπεριφορά της ύλης δοκιμάζονται, χρησιμοποιούν μεθόδους που στηρίζονται τόσο στην προτέρα γνώση μας όσο και σε εξελιγμένες τεχνολογίες και στατιστικές μεθόδους ανάλυσης των μετρήσεων. Αυτή τη “γεύση” φιλοδοξούν να προσφέρουν τούτες οι εργαστηριακές ασκήσεις στον φοιτητή: την αναγωγή σύνθετων φαινομένων σε θεμελιώδεις αρχές, χρησιμοποιώντας εξελιγμένη οργανολογία μετρήσεων, πειραματικές και στατιστικές τεχνικές για να ανάγουν πολύπλοκα φαινόμενα του μικρόκοσμου σε θεμελιώδεις αρχές που διέπουν την Φύση.


Η Μέθοδος

Είναι φυσικό, αυτές οι ασκήσεις να επενδύουν στην εξοικείωση του εκπαιδευόμενου με μεθόδους και πειραματικές τεχνικές πριν από τον φέρουν “ενώπιον ενωπίω” προβλημάτων.

Επελέγη, αυτές οι εργαστηριακές ασκήσεις να προσφέρονται εξ αποστάσεως ως τηλ-εργαστήρια, περιορίζοντας το ακροατήριο σε φοιτητές ή/και επιμορφούμενους επιστήμονες που έχουν εργαστηριακή εμπειρία. Τα τηλ-εργαστήρια στηρίζονται στην επικοινωνία των εκπαιδευομένων με τους εκπαιδευτές τους μέσω της πλατφόρμας “εικονικής τάξης” CENTRA, ενώ οι εκπαιδευόμενοι παρακολουθούν την χρήση οργάνων μέσω video εικόνας, που τους μεταδίδεται σύγχρονα. Σε κάποιες περιπτώσεις, παρέχεται η δυνατότητα στον εκπαιδευόμενο να ελέγχει ο ίδιος τις εργαστηριακές διατάξεις μέσω εφαρμογών LabVIEW, υπό την επίβλεψη του εκπαιδευτή του.


Το Υλικό

Στις ιστοσελίδες υπό τον γενικό τίτλο “ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ” εμπεριέχονται μαγνητοσκοπήσεις της εξέλιξης των τηλ-εργαστηρίων (θεωρητική εισαγωγή-πειραματική εργασία-ανάλυση και επεξεργασία δεδομένων) οι οποίες χρησιμοποιούνται ως λεπτομερείς εργαστηριακοί οδηγοί. Οι ασκήσεις είναι ομαδοποιημένες σε 7 ομάδες, μέσης απαιτούμενης διάρκειας 10 εργαστηριακών ωρών ανά ομάδα. Στις ιστοσελίδες με τίτλο “ΠΑΚΕΤΑ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ” εμπεριέχονται όλα τα πακέτα λογισμικού, τα οποία αναπτύχθηκαν γι αυτά τα τηλ-εργαστήρια και θα χρησιμοποιήσει ο εκπαιδευόμενος, ενώ στις προαναφερθείσες μαγνητοσκοπήσεις παρέχονται λεπτομερείς οδηγίες για την χρήση τους. Βεβαίως, έχει προβλεφθεί ότι κατά την εκτέλεση των ασκήσεων οι εκπαιδευόμενοι θα έχουν πλήρη υποστήριξη από την ομάδα των εκπαιδευτών.


HELYCON

Τέλος, για εκείνους που θα έχουν ασκηθεί στην λειτουργία και χρήση των ανιχνευτικών διατάξεων του τηλεσκοπίου κοσμικών ακτίνων HELYCON παρέχεται η δυνατότητα να συλλέγουν, σε πραγματικό χρόνο, πειραματικά δεδομένα από τους ανιχνευτές και να προβαίνουν στην ανάλυσή τους.